waterstreams.blogg.se

Har en liten uppfödning av welsh springer spaniel, en ras jag följt sedan 1993. I familjen bor också en australisk kelpie. Mina hundar lever som familjehundar, tränas och/eller tävlas bl a i viltspår, lydnad, bruks, rallylydnad, agility, utställning och specialsök/nosework. Jag följer SKK och Welsh springer spaniel klubbens regler och rekommendationer. Jag är sektionsansvarig i Jämtland för welshklubben. Har genomgått SKKs uppfödarutbildning, är SBK-instruktör, certifierad nose work instruktör, mentaltestledare, tävlingssekreterare och söker ständigt ny kunskap. Jag är även certifierad handledare för SKKs nya uppfödarutbildning. Hund är mitt största intresse och mina valpköpare kan alltid vända sig till mig för hjälp och stöd.

Himla Fin

Publicerad 2019-09-11 20:12:20 i Allmänt,

Vår älskade Himla Fin har varit dålig igen. 
Varning för starka bilder i detta inlägg!! Bläddra INTE om du är känslig! 
(null)
Vi började ju behandla för misstänkt hjärnhinneinflammation. 

Allt verkade frid o fröjd.
Men.... vi tar det från början av den här helgen;
(null)

(null)
Vi hade vänner över för att fira Roberts födelsedag med en kräftskiva. 
Tack till er alla som kom och gjorde kvällen så lyckad! 


Jag och Robert drog sedan till Frösön, på lördagen, för en hotellnatt med spa och trerättersmiddag. 
(null)

(null)

(null)
Grattis Darling! Nu har vi firat elva av dina födelsedagar tillsammans 😘

(null)

(null)


(null)

(null)

(null)

Började med behandling, sedan tillbringade vi ett par timmar inne på spa. Njöt och gjorde spa ritualen. Hur mysigt som helst. 
Sedan väldigt god middag ❤️
Hotellfrukost och sedan två avslappnade makar som åkte hem på söndagen.

Mamma hjälpte oss med hundarna och allt var som det brukar.

När jag på eftermiddagen ska släppa lös alla hundar tillsammans, så får jag se Himlas öga. Luna är redan ute på gården, så jag skriker bara till Robert-
Ta Luna, jag måste åka till veterinären till Himla. 
Å nu börjar några dagar med ont i hjärtat, för min lilla Himla Fin. 

(null)
Det är inte så lätt att se, men ovanför höger öga är det helt svullet, näsryggen är vätskefylld och under ögat är det också vätska.

Ilfart till veterinär och kom tillslut till Östersunds Djursjukhus där det var KAOS! 
Första veckan på jakten innebär alltifrån skottskadade hundar, björnriven hund, påkörda hundar och andra skador plus de vanliga akutfallen såklart.

Fick träffa veterinär som susade förbi mellan de akuta fallen och tillslut misstänkte då att det kunde vara en retrobulbär abscess, så Himla fick följa med hem över natten eftersom de inte skulle göra något förrän dagen efter. 
Smärtlindrad på kliniken och med en dos att tas hemma

(null)
Hon hade ont och vred huvudet helt åt sidan, men fick inte det på bild eftersom blixten fick henne att titta fram. Filmade henne och grät inombords.
(null)
Efter andra dosen smärtlindring så somnade hon och sov hela natten mot måndag.

(null)
Måndagsmorgon var vacker i alla fall. 

(null)
Här har det samlats mer vätska på näsryggen.

(null)
Måndagen kom vi för att göra CT skanning. Hon har fått smärtstillande sedan söndagen och penicillin.

(null)
Mycket trött och sover hela tiden.

(null)

(null)
CT scanningen skickas till England för avläsning.

(null)
På tisdagen ringer de och säger att det är en abscess i käkmuskeln och bakom ögat, så jag ska komma in med henne för operation. 
  • Penicillinet har verkat, vilket syns tydligt på ögonlocket som drar sig lite tillbaka. Inte lika svullen längre. Men full av vätska fortfarande.

(null)
Mitt lilla hjärta tas iväg för operation💚

Allt gick bra och de ringer för att berätta att det var riktigt äcklig sörja som de fick ut, så hon skulle få antibiotika med ett brett spektrum. 
Vidare berättade veterinären att de hittade en kanal när de rensat ur hålet. Kanalen fortsatte ner bakom tanden längst bak i käken och där hittade de ruttnad muskelvävnad och ett ruttet grässtrå 🤮😱😭.
Allt är nu utrensat och jag fick hämta hem henne.

Å vilken skillnad på hund... hon travade t o m på parkeringen... 💚

Natten var lugn och på morgonen vaknade en fröken som viftade på svansen när jag klappar henne (vilket hon inte gjort under den här tiden), hon stal Signes småråttor och drog lite i samt klarade av att äta själv!!! 
Tänk en stor böld på käkmuskeln 😱 Hon har klarat av att slicka i sig lite köttfoder från en sked, med huvudet helt på sned och idag åt hon ur skålen 🥰
(null)
Nu ska vi prova att fasa ut kortisonet eftersom vi misstänker att detta kan vara orsaken till hennes mående hela tiden. 

Men antibiotika tre ggr om dagen i 14 dagar, är den värsta kur jag fått till en hund någonsin. 

Tack till alla som stöttat mig och tänkt på Himla under dessa dagar! 
Åsa- du behöver aldrig be om ursäkt för att du bryr dig! Du hade ju svaret dessutom 💚
Tack! 

Nu ska vi fortsätta mysa i soffan jag och Himla😘

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela